Foto venligst udlånt af Vaping360.com
Skal man lave lovgivning ud fra en politisk dagsorden – eller skal man lave lovgivning ud fra fakta og evidens?
Men – tallene viser det stik modsatte
Unge der begynder at dampe eller bruge snus, ville formentlig være begyndt at ryge, hvis der ikke havde været et lavrisiko alternativ til rådighed. Og tallene viser, at de få unge der begynder at dampe eller bruge snus, ikke i bekymrende grad går videre til tobaksrygning. Tværtimod viser tallene, at de unge der allerede ryger, faktisk forsøger at stoppe med at ryge, ved at skifte over til e-damp eller snus.
Også antallet af voksne der ryger dagligt, var faldet drastisk fra 2018 til 2019
Det er de voksne damp-forbrugere som bliver de store tabere i forbindelse med den nye lovgivning – og de store vindere bliver både tobaks- og medicinalindustrien. Med den nye lovgivning, vil flere rygere fortsætte med at ryge, og de mange som er skiftet til damp vil med tiden blive tvunget til enten at “gå på det sorte marked”, begynde at blande deres e-væsker selv – eller vende tilbage til tobaksrygning.
De rygere som i fremtiden kunne tænke sig at kvitte med at ryge, har fået begrænset de tilrådeværende (lovlige) metoder, via tiltagene i “Tobakshandleplanen” – på trods af at e-damp og e-væsker ikke indeholder så meget som ét nanogram tobak.
DADAFO håber, at politikerne – og specielt sundhedsordførerne, begynder at sætte spørgsmålstegn ved, om Tobakshandleplanen faktisk bør omfatte tobakskadereducerende produkter – eller om planen bør genforhandles, så flere rygere får adgang til de produkter som beviseligt kan få flest rygere til at holde op med at ryge?
Læs mere HER:
https://nyheder.tv2.dk/politik/2021-02-20-partier-sundhedsstyrelsen-skjulte-centrale-oplysninger-for-os
Pingback: ETHRA Nachrichtenübersicht für Februar | Interessengemeinschaft ExRaucher